Güzel Sanatlar Lise ve Fakülteleri YETENEK SINAVLARINDA UYGULANAN YÖNTEMLER, YERLEŞİMLER NASIL YAPILIR, NELER SORULUR?
Pandemi bitimiyle, eski yöntemlere dönüldü, her okul kendi yöntemiyle sınav yapacak. 2023 yılından itibaren, öğrencinin yetenek sınavında aldığı ham notuna, TYT ve Orta Öğrenim Başarı Puanları eklenerek yerleştirme puanı belirlenecek.
Adayın, Tablo 5'te yer alan yükseköğretim programlarına başvurabilmesi için TYT sınav puanının hesaplınmış olması gerekir.
https://www.osym.gov.tr/Eklenti/1559,tablo5-80-82pdf.pdf?0
Özel yetenek gerektiren programların sınavları Yükseköğretim Kurulunun belirlediği ilke ve kurallar doğrultusunda, bu programların bağlı olduğu yükseköğretim kurumları tarafından yapılır. Başvurular doğrudan Üniversitelerin Güzel Sanatlar Fakültelerine yapılır. Sınav ve değerlendirme işlemleri ilgili yükseköğretim kurumu tarafından yürütülür.
Başvuru şartları, sınav kılavuzları ilgili okulların internet sayfalarında verilecek duyurularda yer alır.
Merkezi yerleştirme ile bir yükseköğretim programına kesin kayıt hakkı kazanmış adaylar da isterlerse özel yetenek sınavıyla öğrenci alan yükseköğretim programlarına başvurabilirler. Sınav sonuçlarına göre öğrenci alan programlardan Tablo 4 teki eş değer lisans programlarına yatay geçiş yoluyla geçmek isteyen adayların ilgili puan türünde puanlarının hesaplanmış olması gerekmektedir.
https://www.osym.gov.tr/Eklenti/1018,osys23ektablo4pdf.pdf?0
GSL ve GSF SINAV SORULARI BENZERLİK GÖSTERMEKTEDİR.
Güzel Sanatlar Lise ve Fakülteleri sınav aşamalarını ortak değerlendirebilir veya ilk sınavda eleme-baraj ınavı yaparak ikinci veya üçüncü, seçtiği bölüme uygun sınav açabilir.
Sınavlarda öğrencinin görsel algısı, kültür ve yeteneği, yaratıcılığı test edilir. Bu amaç doğrultusunda her GSLise ve GSFakülte/Üniversite farklı yöntem uygular. Örneğin Mimar Sinan Üniversitesinin geçmiş yıllarda gerçekleştirdiği yetenek sınavı iki aşamalıydı. Birinci aşama desen sınavında bir model veya objeye bakılarak resmedilmesi istenmişti. İkinci Aşamada, sandalyede oturan hayali bir insan veya sehpa üzerindeki bir balık çizimi istenmişti.
bir diğer sınavda birinci aşamada 50x70 kağıda, 3 saatlik süreçte bitecek imgesel çizim istenmişti: "Parkta bir bankta oturan şapkalı bir yaşlı ada, geride bir genç, çiçekleri hortumla sulayan bahçıvan" konulu iç veya dı mekanlı kompozisyonlar çizdirildi.
birinci aşamayı geçen adaylardan, ikinci aşamada hayalindeki imgeleri resmetmeleri istendi: El arabalı bir işçi, çivi çakan el, otobüs durağında bekleşen insanlar, aniden yağmura yakalananlar, mutfakta bir olay, çocuk odasında... vb. Enteriyör/oda içi resmi veya dış mekan kurgusu olan, tiplemeleri, beden dilleri farklı iskeleti, anatomisi sağlam figürlerden oluşan paragraf veya 2-3 kelime ve kavram konuları, obje tasarımları gibi sorular örnek gösterilebilir.
Bazı üniversiteler daha seçici yöntem uygular. Örneğin geçmiş yıllarda Başkent Üniversitesinde; görsel zekanın ölçüldüğü test soruları soruldu, bir heykel çiziminde eksikleri tamamlatıldı, sanat tarihinden bir konuyu veya bir ressamı vb. hayalindeki imgesini resmetmesi istendi ve ayrıca mülakat yapılmıştı.
Dokuz Eylül Üniversitesinin, genelde birinci aşama baraj sınavlarında klasik model çizimi istenir; Örneğin masanın üzerinde bir sandalyede oturan modele bakarak, figürün tamamı veya portresi çizdirilmişti.
Adaylar, birinci aşamadan sonra eleme yapılarak toplam kontenjanın 3-4 katı kadar aday seçilerek sınava alındılar. sadece Resim Bölümünü seçenler, renk bilgileri de sınanarak sınavları bitince Portfolyoları incelenerek mülakata alındılar.
GSF SINAVLARINA KATILIRKEN KAÇ BÖLÜM SEÇEBİLİRSİNİZ
Üniversitelerde sanat eğitimi, TASARIM ve SANAT bölümü olmak üzere ikiye ayrılır. her fakülte sınav kılavuzunda, öğrencinin seçebileceği bölüm sayısını belirler.
Örnek, D.E.Ü. uygulaması:
1- TASARIM ALANINDA dokuz ayrı bölüm vardır, öğrenci üçünü seçebilir.
Geçmiş yıllarda çıkmış Tasarım Bölümü İmgesel sorusu; "Mekan cadde, en az 5 figür, seyyar satıcı ve onu kovalayan bir polis...", bir romandan paragraf verilerek olayın görselleştirilmesi veya bir obje verilerek yeniden tasarlanması istenmişti.
Öğrenciler belli aradan sonra tasarımla ilgili, görsel algıya dayalı bir sınava daha alındılar; 2-3 obje ve kavram verilerek. Objeler önlerine konabilir veya hayalden istenebilir; "cezve, bir su bardağı ve iki kahvi fincanını ahşap bir tepsinin içine yerleştirerek çiziniz" gibi.
3. Aşamada: 2 saatlik süreçte görsel algıya dayalı hayalden çizim istendi; "Ahşap bir sandalye, plastik çizmenin biri sandalye üzerinde, diğeri yere düşmüş şekilde ve yerde açık bir şemsiye"
BAZI ÜNİVERSİTELER SANAT VE TASARIN BÖLÜMLERİNE SINAV YAPMADAN,
BELİRLEDİKLERİ YÜKSEK TYT PUANLIYLA ÖĞRENCİ ALIRLAR. ÖĞRENCİ SINAV HAZIRLIĞINDA
İKEN ÖĞRENDİKLERİNİN FAYDASINI, BİRİNCİ SINIFTA ALACAĞI TEMEL SANAT EĞİTİMİ
DERSİNDE GÖRÜR; ÖDEV YAPIMLARINDA ÖN HAZIRLIK YAPMAMIŞ DİĞER ÖĞRENCİLERE GÖRE
KENDİ GÖRÜŞÜNÜN İLERİ SEVİYEDE OLDUĞUNU YAŞAYARAK ANLAR.
Çünkü
Sınav öncesi Hazırlık sürecinde görmenin yöntemlerini öğrenir, doğru görüş
geliştirirsiniz. Öğrendiklerinizi pekiştirme-içselleştirme yoluyla her
gördüğünüzü ve düşündüğünüzü desen kurallarına uygun çizim diliyle ifade edersiniz.
Yönlendiriciniz size uygulamalı olarak aşama aşama teknikleri öğretirken
yanlış kaydettiğiniz bilgileri düzeltir, seçtiğiniz okulun gözettiği
çalışmaları uygulatarak portfolyo hazırlamanızı sağlar, yol gösterir. Başarıyı,
anlayarak çok çalışma ile kendiniz sağlarsınız. Sınavlarda emeğiniz
karşılık bulur, başarı sizinle olur.